ترفندهای یک جستجوی مفید

دستگاه HPLC - waters 2695 با دتکتور PDA و فلورسانس و Autosampler - فوری فروشی فروش HPLC - waters 2695

 جهت کسب اطلاعات با ما تماس بگیرید                                         جهت کسب اطلاعات با ما تماس بگیرید

  علی رغم حضور موفق چندین موتور جستجو مانند بینگ، یاهو ، داک داک گو و یاندکس در دنیا، گوگل با اختلاف فاحشی محبوب ترین و متداول ترین موتور جستجو در ایران است. گوگل اسکولار هم اولین گزینه برای کسانی است که به صورت حرفه ای تر می خواهند در مقالات علمی جستجو کنند. اگرچه گوگل یک پایگاه داده قوی برای جستجو های علمی فراهم کرده است اما برای انجام یک جستجوی علمی مفید باید نکات کلیدی و ترفندهای یک جستجوی کارامد را بدانیم.

نکات کلیدی در جستجوی علمی مفید

 برای بسیاری از ما جستجو در گوگل یعنی تایپ یا copy/paste عبارت یاکلمه مورد نظر و کلیک بر روی دکمه جستجو. و متاسفانه در بسیاری از مواقع فقط به چند لینک اول صفحه اول اکتفا می کنیم. اما برای یک جستجو هدفمند علمی نمی توان به همین سادگی عمل کرد. می دانیم در دنیای بی انتهای اینترنت به ازای هر کلمه هزاران صفحه پیدا می شود که ما را در یافتن هدف واقعی از جستجویمان بسیار دور خواهد کرد. دقت کنید که اساس هر جستجویی کلمه کلیدی مورد نظر شماست. هر چه کلمه انتخابی یا کلیدواژه شما دقیق تر باشد قطعا دسترسی به محتوای مورد نظر آسان تر خواهد بود.

ترفندهای جستجوی علمی مفید- آنالیوم

 استفاده از یک کلید واژه دامنه جستجو را بسیار وسیع می کند اما استفاده از کلیدواژه های زیاد یا جستجو یک عبارت طولانی نیز دامنه جستجو را محدود خواهد کرد. به نظر می رسد استفاده از سه تا پنج کلید واژه انتخاب مناسبی برای جستجو باشد.

برای یک جستجوی مفید و هدفمند در گوگل ترفندهای ساده ای وجود دارد که استفاده از آنها ضمن صرفه جویی در زمان، اطلاعات مفیدتر و مناسب تری را فراهم می کنند.

  جدول زیر به اختصار تعدادی از ترفندهای یک جستجوی مفید، ساده و کاربردی برای یک جستجو کارآمد و مفید را لیست کرده است.

  به عنوان مثال برای تحقیق و جستجو در مورد آفلاتوکسین ها (یک سم قارچی طبیعی که مواد غدایی را آلوده می کنند و احتمال سرطان زایی بالایی دارند) در بادام زمینی می توان فقط کلمات Peanut Aflatoxins را در گوگل جستجو کرد.

 با هر کدام از عملگرهای می توان جستجو را به صورت اختصاصی تری انجام داد.

عملگرنتیجه جستجومثال
Andصفحاتی که شامل هر دو کلمه باشند.جستجو Peanut and Aflatoxins کلیه صفحاتی که شامل هر دو کلمه بادام زمینی و افلاتوکسین را نشان می دهد.
And Notصفحاتی که شامل تمام کلمات مرتبط با کلمه مورد جستجو باشند جز کلمه مشخص شده.جستجو and not Peanut Aflatoxins کلیه صفحاتی که شامل افلاتوکسین به جز صفجات شامل بادام زمینی را نشان می دهد.
-صفحاتی که شامل تمام کلمات مرتبط با کلمه مورد جستجو باشند جز کلمه مشخص شده.جستجو Aflatoxin-Peanut کلیه صفحاتی که شامل افلاتوکسین به جز صفجات شامل بادام زمینی را نشان می دهد.
Orصفحاتی که شامل یکی از دو کلمه باشند.جستجو Peanut orAflatoxins کلیه صفحاتی که شامل Peanut یا Aflatoxins را نشان می دهد.
|مشابه Or است.
""صفحاتی که شامل عین عبارت داخل گیومه باشند.جستجو "Aflatoxins in peanut" کلیه صفحاتی که شامل عینا عبارت Aflatoxins in peanut را نشان می دهد.
* برای کلمه یا عبارتی که نمی دانید یا بخشی از آن را بخاطر ندارید.Aflatoxins + pea*صفحاتی که شامل Aflatoxins و کلیه کلماتی که با pea شروع می شوند را نشان می دهد.
  intext: صفحاتی که در متن آنها کلمه موردنظرباشد.جستجو intext: Aflatoxin کلیه صفحاتی که در متن آنها عبارت افلاتوکسین باشد را نشان می دهد.
~کلیه صفحات مرتبط یا شبیه کلمه مورد نظر - برخلاف " "جستجو ~ Aflatoxinsکلیهصفحات مرتبط با افلاتوکسین هارانشانمیدهد.
intitle:صفحاتی که عنوان آنها شامل کلمه موردنظرباشد.جستجوintitle: Aflatoxin کلیه صفحاتی که در عنوان آنها عبارت افلاتوکسین باشد را نشان می دهد.
inurl:صفحاتی که ادرس urlآنها شامل کلمه موردنظر باشد.جستجو inurl: Aflatoxin کلیه صفحاتی که در ادرس urlآنها افلاتوکسین باشد را نشان می دهد.
..جستجوی محدوده ای از اعداد یا تاریخAflatoxin 2016-2018 جستجو را در بازه سال های 2016-2018 نشان می دهد.
site:جستجودر یک سایت مشخصجستجو site:analium.com Aflatoxins کلیه صفحات با موضوع Aflatoxinsدر سایت آنالیوم را نشان می دهد.
filetype:جستجو بر اساس نوع فایلجستجو filetype:pdf Aflatoxins کلیه صفحات با موضوع Aflatoxins با فرمت pdf را نشان می دهد.

 

 

مقالات مرتبط