طیف سنجی جذب اتمی تولید هیدرید (HG-AAS)

دستگاه HPLC - waters 2695 با دتکتور PDA و فلورسانس و Autosampler - فوری فروشی فروش HPLC - waters 2695

 جهت کسب اطلاعات با ما تماس بگیرید                                         جهت کسب اطلاعات با ما تماس بگیرید

     طیف سنجی جذب اتمی تولید هیدرید (Hydride Generation Atomic Absorption Spectroscopy)،با نام اختصاری HG-AAS، یکی از تکنیک های ویژه در طیف سنجی جذب اتمی ست. اصول این روش مشابه تمام روش های طیف سنجی جذب اتمی است. با این تفاوت که اتمی کردن نمونه به روشی کاملا متفاوت صورت می گیرد.

اساس روش طیف سنجی جذب اتمی تولید هیدرید

    در روش HG-AAS، عناصر به صورت گازهای هیدریدی وارد اتم ساز می شوند. این روش برای فلزاتی نظیر تلوریوم (Te)، قلع (Sn)، سلنیوم (Se)، انتیموان (Sb)، ارسنیک (As) و بیسموت (Bi) که هیدرید فرار تشکیل می دهند، به کار می رود. این عناصر فرار هستند و اگر وارد اتم ساز شعله شوند به علت فراریت زیاد و دمای بالای اتم ساز، مقدار زیادی از آنالیت قبل از تبدیل شدن به اتم آزاد از بین می روند. به همین دلیل از هیدرید این فلزات در دمای کمتر برای اتمی شدن استفاده می شود.

     در روش طیف سنجی جذب اتمی تولید هیدرید، اتم ها در محیط غلیظ اسیدی با سدیم بورهیدرید، NaBH4، واکنش داده و هیدریدهای فلزی تولید می کنند. اتم ها به صورت هیدرید آزاد شده و سپس با کمک یک گاز حامل وارد اتم ساز می شوند. منبع اتمی ساز معمولا یک لوله کوارتزی گرم شده است. با گرم کردن لوله کوارتزی در محدوده دمایی  600 تا 900 درجه سانتی گراد، هیدروژن مولکولی تفکیک شده و رادیکال هیدروژن تولید می شود. هیدروژن رادیکالی با هیدرید فلزی واکنش داده و در نتیجه هیدروژن مولکولی و اتم آزاد فلزی تولید می گردد.

    مزیت بزرگ روش HG-AAS جداسازی آنالیت از ماتریس نمونه است و بنابراین مزاحمت طیفی بسیار کمی در این روش مشاهده می شود. این روش به اختصار HGT (تکنیک تولید هیدرید-Hydride generation technique ) یا اختصار VGA (مAssembly vapor generation ) نیز نامیده می شود. حساسیت این روش برای عناصرذکر شده، نسبت به روش طیف سنجی جذب اتمی شعله، بسیار بیشتر بوده و در محدوده ppb یا ng/mL  می باشد.

نکات آنالیزی 

  • حساسیت بسیار بالاتری از طیف سنجی جذب اتمی شعله دارد (محدوده ppb یا ng/ml).
  • فقط برای چند عنصر که قابلیت تشکیل هیدرید فرار دارند، کاربرد دارد.
  • تاثیر مزاحمت های ماتریس نمونه و مزاحمت طیفی بسیار اندک است.
  • به دلیل اهمیت فلزات ذکر شده، این روش از اهمیت خاصی برای آنالیز نمونه های بیولوژیکی، زیست محیطی و صنعتی برخوردار است.

مقالات مرتبط

4 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • باران , بهمن 30, 1398 @ 7:54 ق.ظ

    ممنون خیییلیییی خوب و عالی توضیح دادین.

    • analium , بهمن 30, 1398 @ 9:43 ب.ظ

      چه خوب! خوشحالیم که راضی بودید.

  • marzieh , دی 17, 1397 @ 10:25 ق.ظ

    بسیار عالی

  • marzieh , دی 17, 1397 @ 9:58 ق.ظ

    well done

نظرات بسته شده است.